• 1
  • 2
  • 3
piątek, 28 sierpień 2020 12:52

Hotelarze odrabiają straty?

Napisała

Wpływ koronawirusa na rynek hotelowy w Polsce był bardzo wyraźny na początku pandemii. Hotele straciły klientów z dnia na dzień, a następnie, w wyniku regulacji prawnych, musiały zawiesić lub zamknąć działalność. Czy teraz, gdy hotele funkcjonują, a okres wakacyjny już prawie za nami, można powiedzieć, że sytuacja uległa polepszeniu? Między innymi o tym rozmawialiśmy z augustowskimi hotelarzami.

Koronawirus dokonał wiele spustoszenia w kondycji obiektów hotelowych. Drugi kwartał niestety nie przyniósł nic dobrego, ponieważ niemal wszystkie hotele musiały zostać zamknięte, bądź znacznie uszczuplić swoją działalność. Od połowy maja znowu zaczęli pojawiać się goście i zauważono, że w popularnych miejscowościach turystycznych ruch w branży hotelarskiej stopniowo ulega poprawie. W wielu hotelach obłożenie sięga nawet 90 procent. Odrabianie strat posuwa się jednak dość wolno.

Aktualne wytyczne GIS dotyczące funkcjonowania hoteli pozwalają na niemal normalne przyjmowanie gości, korzystanie przez nich z basenów oraz saun. Jednak wszystko to musi odbywać się przy przestrzeganiu reżimu sanitarnego. Jak widać, okres wakacyjny i piękna pogoda sprzyjają ruchowi turystycznemu. Hotelarze liczą też na rozpoczęcie wrześniowego ruchu biznesowego, kiedy to powinny zacząć pojawiać się firmowe rezerwacje ze względu na uruchomienie podróży służbowych. Stoją one jednak pod dużym znakiem zapytania ze względu na sytuację epidemiczną w kraju i na świecie.

O to, jak sytuacja branży hotelarskiej przedstawia się w naszym mieście, postanowiliśmy spytać augustowskich hotelarzy. Czy ruch turystyczny w ich obiektach uległ poprawie?

„W naszym hotelu jest ponad 50 pokoi i na chwilę obecną obłożenie jest w okolicach 70 procent. Przygotowana jest również izolatka, na wypadek konieczności jej wykorzystania. W porównaniu z drugim kwartałem tego roku zauważamy dużą poprawę. Do tej pory ruch jest duży, zwłaszcza w weekendy, ale zbliża się koniec lata i turystów będzie z pewnością mniej. We wrześniu zwykle rozpoczynają się tzw. rezerwacje biznesowe, firmowe, ale w tej chwili mamy tylko dwie pewne rezerwacje tego typu, a trzy jeszcze nie są potwierdzone. Jak widać, wciąż są obawy co do bezpiecznego korzystania z hoteli. W naszym obiekcie przebywają głównie Polacy, ale zdarzają się, chociaż w tym roku sporadycznie, goście z Niemiec, Litwy czy Finlandii” – mówi pracownica jednego z augustowskich hoteli.

Zainteresowaliśmy się również realizacją bonu turystycznego. Czy działa on w tym obiekcie?

„Mieliśmy pytania od wielu naszych klientów, czy można u nas dokonywać płatności przy pomocy bonu turystycznego, dlatego zgłosiliśmy swoja gotowość do wykonywania tej usługi” – informuje nasza rozmówczyni.

W innym augustowskim hotelu jego pracownik o bonie turystycznym wypowiadał się z dużym entuzjazmem.

„Bon realizowany jest u nas z wielkim powodzeniem. Klienci dzwoniąc, pytają, czy można płacić w ten sposób. Dokonują opłat i przyznam, że dawno nie widziałam tak sprawnie działającego systemu. Wystarczy dosłownie chwila i transakcja jest dokonana. Niestety nie wszystko idzie tak dobrze. Straty, jakie ponieśliśmy w związku z pandemią, z wielkim trudem przychodzi nam odbudowywać. W weekendy mamy niemal 100 procent obłożenia, ale w inne dni jest słabo” – mówi pracownica hotelu.

W kolejnym obiekcie sytuacja nie jest zbyt dobra. Opowiada nam o tym pracownica tej placówki.

„Mimo że w weekendy niemal wszystkie pokoje są zajęte, to nie mamy dużych rezerwacji. Myślę, że ludzie wciąż mają z tyłu głowy lęk przed zarażeniem i przyjeżdżają na krótko. Na wrzesień nie mamy rezerwacji. Realizujemy płatność bonem turystycznym i to jest z pewnością dla nas plusem. Dbamy o higienę, obsługa na sali restauracyjnej nosi maseczki, goście również przestrzegają warunków bezpieczeństwa” – informuje nasza rozmówczyni.

Z wyżej wymienionych relacji wynika, że sytuacja w hotelach wygląda różnie. Okres wakacyjny oraz to, że ludzie byli zmuszeni do kilkumiesięcznego zamknięcia w domach i pracy zdalnej, z pewnością przyczyniły się do zwiększenia ilości wyjazdów. Teraz, kiedy sezon urlopowy dobiega końca, hotelarze z nadzieją patrzą na wrzesień, kiedy to powinny rozpocząć się delegacje, a więc rezerwacje klientów biznesowych. Kluczowym ma być pierwszy tydzień tego miesiąca.

Skomentuj

W związku ze zmianą systemu komentarzy, użytkownicy zarejestrowani przed dniem 18.04.2019r. muszą na nowo utworzyć konto na portalu, ponieważ konta użytkowników oraz komentarze ze starego systemu nie były migrowane.

DrewSot