• 1
  • 2
poniedziałek, 02 listopad 2020 16:55

Witamina D – w czym jest jej najwięcej? Czy jej niedobór zwiększa ryzyko Covid-19?

Napisane przez AM
pixabay.com pixabay.com

Ustalono, że odpowiednia ilość witaminy D w organizmie zmniejsza ryzyko ciężkiego przebiegu choroby oraz śmierci, a niedobór witaminy D może zwiększać ryzyko zakażenia koronawirusem. Witamina D – w czym jest jej najwięcej i jak ją suplementować?

Witamina D – czym jest?

Dlaczego witamina D jest tak ważna dla naszego organizmu? Otóż ma istotny wpływ na pracę naszego układu odpornościowego, a tym samym obniża ryzyko wystąpienia wirusowych infekcji dróg oddechowych. Jej niedobór może zwiększać ryzyko wystąpienia grypy, gruźlicy, cukrzycy typu 1, stwardnienia rozsianego, reumatoidalnego zapalenia stawów, niektórych nowotworów, nadciśnienia, miażdżycy, zawału, udaru. Warto więc suplementować tę witaminę.

Niepokojące badania naukowców

Naukowcy ustalili, że witamina D może chronić przed SARS-CoV-2, zaś jej niedobór sprawia, że jesteśmy bardziej narażeni na infekcję. Wyniki badań zostały ujawnione w październiku 2020 roku. Niższy poziom witaminy D został stwierdzony najczęściej u mężczyzn, osób młodszych i tych z wyższym wskaźnikiem BMI. Aż 72 procent osób, które miały niedobór witaminy D i u których przeprowadzono testy na koronawirusa uzyskało dodatni wynik, zaś osoby z prawidłowym poziomem tej witaminy stanowiły 51 procent pozytywnych testów na Covid-19. Pacjenci z prawidłowym poziomem witaminy D rzadziej ciężko przechodzili chorobę i rzadziej umierali.

Witamina D – w czym jest jej najwięcej? Suplementacja

Suplementacja witaminy D może być sposobem na potencjalne złagodzenie wpływu Covid-19. W czym jest najwięcej witaminy D? Najlepszym jej źródłem jest promieniowanie słoneczne, jednak w okresie jesienno-zimowym trudno o dostateczną ilość słońca. Dieta też nie zapewni odpowiedniej dawki tej witaminy, dlatego dostarczanie jej do organizmu w pożywieniu i osiągnięcie oczekiwanego rezultatu jest niemożliwe. Najlepszym rozwiązaniem jest suplementacja witaminy D, jednak najlepiej skonsultować to z lekarzem.

Gruby Benek