• 1
  • 2
czwartek, 20 maj 2021 09:41

Protest związany z obwodnicą Augustowa

Napisane przez JZ

Wczoraj o godzinie 10:00 w okolicy placu zabaw przy ulicy Ustronie miały miejsce kolejne protesty związane z budową nowej, południowo-wschodniej obwodnicy Augustowa. Wybór wariantu przebiegu obwodnicy i sama jej budowa budzi od dłuższego czasu sporo emocji.

Wymogi unijne dotyczące nośności dróg oraz wyroki Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przesądzającego o powrocie tirów na krajową "szesnastkę" postawiły mieszkańców Augustowa w trudnej sytuacji. GDDKiA na swojej stronie internetowej zajmuje stanowisko brzmiące następująco: "Obwodnica Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 16 jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację całej „szesnastki” między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga ma zyskać na całej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś, co ma umożliwić wykorzystanie jej do ruchu cięższego niż obecnie. Żeby jednak uniknąć powrotu ciężkiego transportu do Augustowa, zaplanowaliśmy południowo-wschodnią obwodnicę Augustowa ..."

Z początkowych planów przebiegu obwodnicy pozostały już tylko 3 warianty z czego dwa przebiegają południowym skrajem miasta odcinając od niego jezioro Sajno i trzeci, zaproponowany przez burmistrza Mirosława Karolczuka, zaczynający się w okolicach miejscowości Kolnica i wychodzący za Przwięzią.

Podczas protestu swoje zdanie na temat budowy budowy nowej obwodnicy po raz kolejny wyraził burmistrz Augustowa Mirosław Karolczuk. Według burmistrza najrozsądniejszym rozwiązaniem jest wariant najdłuższej drogi – numer 3. Swoje stanowisko argumentował tym, że droga zarówno w wariancie pierwszym i drugim przebiega blisko złóż borowiny, co jest według niego niedopuszczalne. Jak powiedział „tak wysokie natężenie ruchu może mieć negatywny wpływ na złoża tego cennego surowca”. Ponadto, zdaniem burmistrza, dwa pierwsze warianty obwodnicy wprowadziłyby dużo hałasu do miasta, przebiegając obok budynków wielorodzinnych. Wielu z protestujących opowiadało się przeciwko wszystkim wariantom budowy obwodnicy, więc głównie do nich zaapelował burmistrz Mirosław Karolczuk:

- Chciałbym przestrzec wszystkich, którzy protestują przeciwko każdemu z wariantów, o których mówimy, żeby nie doprowadzili do tego, że ruch z powrotem trafi na ulice miasta. Myśmy to już przeżywali i myślę, że nikomu, kto zdroworozsądkowo myśli nie zależy na tym, żeby tak było. Takie działanie jest krótkowzroczne, może doprowadzić do tego, że zgodnie z przepisami prawa zostaną zniesione ograniczenia tonażowe na drodze krajowej nr 16 i ruch będzie przebiegać przez Augustów. Chciałbym ich przekonać, żeby zrozumieli, że jedynym rozwiązaniem przy nieuchronności polepszenia warunków na drodze 16 jest obwodnica w wariancie trzecim. To jest nieuchronne. Wszystkie instytucje, które są odpowiedzialne za drogownictwo w Augustowie, zaczynają działania w kierunku polepszenia warunków drogi nr 16 do ruchu ciężkiego. Takie są uregulowania unijne, że po drogach krajowych jest dopuszczony ruch pojazdów ciężkich. W związku z tym szesnastka zostanie zmodernizowana i żeby ci, którzy mówią teraz inaczej przypadkiem nie żałowali swoich decyzji.

Pojawiły się głosy, że wariant trzeci wiąże się z wycinką drzew. Według burmistrza dotyczy to wszystkich trzech wariantów.

- Jeżeli popatrzycie państwo na stronę internetową poświęconą temu projektowi i popatrzycie na wizualizacje, które są zamieszczone to zauważycie, którędy będą przebiegały te dwa pierwsze. One też wiążą się z wycinką. Wszyscy mieszkańcy Augustowa szanują przyrodę i zależy im na zieleni, natomiast coś za coś – powiedział burmistrz. - Wierzę w rozsądek i w dzisiejsze rozwiązania technologiczne, które pozwalają ograniczyć negatywne oddziaływanie na środowisko. Można tak zaprojektować drogę, aby wpływ na środowisko był jak najmniejszy – dodał.

Zdaniem jednego z protestujących żaden z przedstawionych wariantów jest nie do przyjęcia:

- Te dwa warianty, które idą między Kanałem Augustowskim a Sajnem to jest armagedon dla ludzi, którzy mieszkają na Barakach, na Wypustach itd. To tereny aktywne, które są codziennie wykorzystywane przez mieszkańców Augustowa, np. w celach uprawiania sportu. Wariant trzeci to 17 km drogi przez las i to też jest armagedon. To są tereny ciche, pozbawione infrastruktury i takich terenów jest coraz mniej. One powinny być odcięte i pozostawione ludziom do korzystania np. dla turystów, gdzie mają ciszę spokój i brak zanieczyszczenia powietrza. W Polsce jest coraz mniej miejsc, gdzie tego zanieczyszczenia nie ma – powiedział.

Nasz rozmówca zwrócił również uwagę na kolejny problem, który widzi w badaniu konsultacyjnym:

- Nie wiemy wszystkiego, a teraz jesteśmy postawieni pod ścianą, ponieważ konsultacje trwają do jutra. Tutaj część ludzi o nich nie wie, bo są prowadzone tylko przez Internet. Niektórzy nie mają do niego dostępu. To się dzieje za szybko – podsumował.

Jak wynika z informacji przekazanych przez radnego Michała Kotarskiego – podczas konsultacji internetowej zgromadzono ponad 3 tysiące podpisów. Większość z nich opowiedziała się za wariantem trzecim i takie stanowisko zostanie przekazane Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.

 

Gruby Benek