• 1
  • 2
  • 3
wtorek, 29 czerwiec 2021 14:15

Elektryczny autobus w Augustowie

Napisała
PT "Necko" PT "Necko"

W Augustowie trwa testowanie autobusu elektrycznego marki Pilea. Na ulicach miasta można zauważyć dumnie krążący i pięknie prezentujący się biało-zielony ekologiczny pojazd. Czy na stałe wpisze się on w krajobraz augustowskich dróg? A może dołączą do niego kolejne tego typu busy? Postanowiliśmy się tego dowiedzieć.

W wielu polskich miastach rozpoczęła się już na dobre elektryfikacja taboru miejskiego. Władze miejskie coraz większą wagę przywiązują do poprawy jakości życia mieszkańców, dlatego przyjazna, ekologiczna komunikacja miejska, powoli staje się normą. Miasta testują autobusy elektryczne, przeliczają korzyści, składając wnioski o dofinansowania, gdyż koszt zakupu autobusu elektrycznego często przekracza możliwości budżetowe gmin.

Właśnie Augustów znajduje się na etapie testowania autobusu elektrycznego, który porusza się różnymi liniami tak, aby jak największa liczba mieszkańców mogła odczuć osobiście, jak mogłoby być wspaniale, mogąc jeździć takim nowoczesnym pojazdem. Jak przebiegają testy? O wypowiedź na ten temat poprosiliśmy prezesa Przedsiębiorstwa Transportowego „Necko” w Augustowie, pana Krzysztofa Poskrobko.

Od 24 czerwca po naszym mieście porusza się elektryczny autobus. Mieszkańcy mają możliwość bezpłatnego przejechania się tym pojazdem i oceny komfortu jazdy. Jakie opinie na ten temat do państwa docierają i jaką drogą?

„Z maili, telefonów i bezpośrednich rozmów wynika, że augustowianom bardzo podoba się jazda autobusem elektrycznym. Wszystkie informacje jakie otrzymujemy są pozytywne. Autobus porusza się różnymi liniami tak, aby każdy mógł go przetestować. Mieszkańcy zwrócili uwagę, że samochód jest bardzo cichy, jazda jest płynna, jest niski poziom hałasu”.

Jakie cechy sprawiają, że autobus elektryczny jest lepszym rozwiązaniem niż pojazdy na ropę, które kursują po mieście?

„Jak już zauważyli pasażerowie, autobus płynnie się porusza. Dodam, że w bardzo krótkim czasie nabiera przyśpieszenia. Nasi kierowcy musieli przejść przeszkolenie, aby przyzwyczaić się do tego przyspieszania. Muszą dobrze wyczuwać pedał gazu, aby płynnie zwiększać prędkość. Podczas testowania zaskoczył nas zasięg po jednym doładowaniu, ponieważ miał wynosić 130 kilometrów, a osiągnął 180 kilometrów. Niewątpliwym plusem tego autobusu jest to, że posiada wejścia USB oraz gniazda do ładowania komórek. Z naszych wstępnych wyliczeń wynika, że autobusy elektryczne są o 50 procent tańsze w eksploatacji, a jeżeli miasto zdecydowałoby się na zamontowanie fotowoltaiki w naszej firmie, to koszty byłyby jeszcze niższe”.

Kto jest producentem testowanego w mieście autobusu i jaka jest jego cena?

„Producentem jest polska firma Rafako, wiodąca polska spółka, specjalizująca się rozwiązaniami na rzecz sektora energetycznego. W tej chwili tę część, która dotyczy transportu autobusowego, przejęła Agencja Rozwoju Przemysłu, spółka akcyjna Skarbu Państwa. Nasze przedsiębiorstwo ma dość wysoki poziom strat, więc nie możemy sami brać udziału w konkursach, ale to samorządy kupują autobusy i myślę, że tak będzie również u nas. Autobus kosztuje 2 miliony złotych, a powinniśmy mieć ich sześć, aby zabezpieczyć potrzeby komunikacyjne mieszkańców. Urząd Miejski ma możliwości wystąpienia o dofinansowanie do zakupu autobusów, np. z funduszu odbudowy. Augustów jest miastem uzdrowiskowym, więc autobusy elektryczne byłyby znacznie bardziej ekologiczne. Dodam jeszcze, że jestem zwolennikiem bezpłatnej komunikacji w mieście”.

O zdanie na temat wymiany taboru autobusowego w naszym mieście na autobusy elektryczne zapytaliśmy także zastępcę burmistrza, pana Filipa Chodkiewicza.

„Tabor Przedsiębiorstwa Transportowego „Necko” ma już swój wiek, dlatego właśnie Urząd Miejski testuje autobus elektryczny, aby znaleźć odpowiednie rozwiązania, które są dotowane. Wiadomo, że autobusy elektryczne są tańsze w eksploatacji, jednak miasto musi szukać źródeł finansowania, aby nie obciążać kosztami wyłącznie budżetu miasta. Jeśli zaś chodzi o bezpłatne poruszanie się autobusami, to przecież burmistrz kreuje politykę funkcjonowania miasta i już w 2017 roku mówiliśmy o nieodpłatnej komunikacji, wprowadzając wówczas na okres wakacji jazdę bez biletów” – informuje nasz rozmówca.

Jak pięknie mogłoby być, gdyby ulicami naszego miasta bezszelestnie poruszały się autobusy elektryczne. Jeżdżąc testowanym przez miasto autobusem, mamy dziś próbkę takiej komfortowej jazdy.

Przypominamy, że do 1 lipca każdy mieszkaniec może skorzystać z bezpłatnego przejazdu tym nowoczesnym pojazdem. Autobus jest w pełni niskopodłogowy, posiada 65 miejsc, w tym 23 siedzące i jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych.

W kolejnych dniach autobus będzie można spotkać na następujących liniach:

29.06.2021 r. – wtorek:

- Linia 2: odjazdy z Tartaczna/os. Lipowiec: 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:40, 15:40.

- Linia 2: odjazdy z Sucharskiego/Pływalnia: 10:55, 11:55, 12:55, 13:55, 15:06, 16:05.

30.06.2021 r. – środa:

- Linia 2: odjazdy z Tartaczna/os. Lipowiec: 9:00, 10:00, 11:00, 12:00, 13:00.

- Linia 2: odjazdy z Sucharskiego/Pływalnia: 9:25, 10:25, 11:25, 12:25, 13:25.

01.07.2021 r. – czwartek:

Przekazanie pojazdu do właścicieli.

Wszystkie zdjęcia zawarte w tym artykule pochodzą z Facebooka Spółki „Necko”.

Gruby Benek