• 1
  • 2
wtorek, 14 grudzień 2021 17:09

Nie zamierzamy oszczędzać na święta

Napisała
pixabay.com pixabay.com

Ile w tym roku Polacy planują wydać na Boże Narodzenie? Czy będzie to mniej, czy może więcej niż przed rokiem? Na co zostanie przeznaczony świąteczny budżet? I czy zakupy będziemy robić w sposób tradycyjny, czy może online? Znamy odpowiedzi!

„W tym roku na Boże Narodzenie wydamy średnio 2 129 złotych, czyli o 200 złotych więcej niż przed rokiem (wzrośnie o 11 procent w stosunku do 2020 roku), a niemal połowa budżetu świątecznego zostanie wydana online” – wynika z badania Deloitte.

W tym roku nie zamierzamy oszczędzać na prezentach, żywności, podróżach oraz spotkaniach z najbliższymi. Co jest głównym powodem zwiększenia wydatków? Podyktowały to wzrosty cen w sklepach oraz na stacjach benzynowych. Na te same produkty, które kupowaliśmy rok temu, w tym roku trzeba przeznaczyć sporo więcej gotówki. Dlatego też, między innymi, Polacy przewidują wzrost swoich wydatków okołoświątecznych.

Przede wszystkim zwiększy się koszyk związany z podróżami, co jest naturalne, biorąc pod uwagę, że w poprzednie święta z powodu obostrzeń podróże były mocno ograniczone. Na ten cel przeznaczymy średnio 333 zł, czyli o ponad 55 procent więcej niż w minionym roku.

Również na żywności i napojach nie zamierzamy oszczędzać – zamierzamy wydać na nie 944 zł i średnio będzie to koszt o 10 procent wyższy niż w ubiegłym roku. Prezenty pochłoną podobną do zeszłorocznej sumę 546 zł (wzrost o 2 procent). Przyjemności oraz rozrywka będą nas kosztować średnio 306 zł (spadek o 3 procent).

Jak trwająca wciąż pandemia wpłynie na zwyczaje zakupowe Polaków? Niemal połowa z nas (47 procent) ma zamiar spędzić przedświąteczny czas w domu i unikać miejsc publicznych. To nadal bardzo dużo, jednak w porównaniu z rokiem poprzednim (ponad 70 procent) widoczna jest znaczna tendencja spadkowa. Zakupy świąteczne wcześniej chce zrobić 38 procent ankietowanych. Z kolei 35 procent ograniczy wydatki na konsumpcję, zaś 32 procent zredukuje liczbę wizyt w sklepach stacjonarnych.

„Główną zmienną w zachowaniu Polaków w okresie świątecznym jest chęć spędzenia czasu w domu, unikanie publicznych miejsc, zrobienie świątecznych zakupów wcześniej, przy jednoczesnym ograniczeniu wizyt w sklepach stacjonarnych. Jest to oczywiście związane z pandemią Covid-19. Niemal trzy czwarte badanych spędzi święta w domu, 23 procent u rodziny lub znajomych, a 3 procent w podróży po Polsce lub za granicą” – podsumowuje ekspert.

Co znajdziemy pod choinką? W tym roku każdy Polak zamierza kupić średnio 7 prezentów. Przede wszystkim będą to upominki dla dzieci (63 procent), na nie także zostanie przeznaczona największa część budżetu (48 procent). Równie hojnie obdarowani zostaną partnerzy, mężowie, żony (61 procent). Polacy nie zapominają także o rodzicach, 56 procent planuje przygotować dla nich niespodziankę – wynika z badania.

prezenty

W tym roku prezentami będą przede wszystkim kosmetyki i perfumy – takie zakupy deklaruje 56 procent ankietowanych. Drugą najpopularniejszą kategorią, którą wskazuje 50 procent badanych, są gry i zabawki. Dużą popularnością cieszą się także książki z 46 procentem wskazań. Rozczarowani mogą być fani elektroniki – ponad 85 procent osób nie planuje tego typu zakupów.

Jakie będą natomiast emocje związane z zakupami świątecznymi? Okazało się, że największą przyjemność sprawi kupowanie prezentów najbliższym. Najbardziej zaś stresujący i czasochłonny będzie wybór podarunku dla współpracowników.

W tym roku zakupy planujemy zrobić wcześniej. Jak się okazuje, już w listopadzie chciało je zrobić 27 procent ankietowanych. Dodatkową ku temu okazją był dla około 1 na 10 osób Black Friday. W grudniu średnio dwóch na trzech Polaków planuje zakupy świąteczne, najwięcej osób (54 procent) zamierza zdążyć do 25 grudnia.

Gdzie zrobimy zakupy? Otóż sklepy online stały się niemal tak często preferowane jak te stacjonarne. Prawie połowa świątecznego budżetu zostanie wydana w właśnie w nich (47 procent). Polacy szczególnie chętnie przez Internet kupują produkty związane z podróżami, spędzaniem wolnego czasu i realizacją pasji. W żywność zaś zdecydowanie wolimy zaopatrywać się stacjonarnie. Monopolistami w tym segmencie są bezkonkurencyjne dyskonty. 93 procent Polaków deklaruje właśnie w nich zrobić zakupy.

Źródło: newseria.pl

Gruby Benek